Medewerkers TrainingsDesk en RISK Organisatie

Interview: samenwerking RISK Organisatie en TrainingsDesk

Aan het woord is de heer Willy Fenneman, het gezicht van RISK Organisatie en ooit als eenmanszaak gestart. RISK staat voor Risico, Inventarisatie, Scholing en Kwaliteitscontrole. In de loop der jaren heeft RISK Organisatie zich gepositioneerd als opleidingsinstituut met expertise in Arbo specifieke trainingen, bedrijfshulpverlening en EHBO. Deze expertise leveren wij al ruim 25 jaar ervaring. Deze expertise is ingebracht in de ontwikkeling van TrainingsDesk.

Team RISK bestaat op dit moment uit meerdere ‘instructeurs’ met ieder zijn specialisme. Hierbij kunt je denken aan artsen, verpleegkundigen, ambulancemedewerkers, politiemedewerkers, docenten en Arbo deskundige. Door deze samenstelling is RISK Organisatie in staat om specifieke en op maat gerichte trainingen samen te stellen. Kwaliteit en inhoudelijke medische expertise is erg belangrijk! Zo zijn 2 artsen verbonden aan RISK Organisatie die de medische kant van de ontwikkelde leerprogramma’s bewaken Zo wordt bijvoorbeeld de medicatie aanpak die binnen de leerprogramma’s zijn opgenomen regelmatig gecontroleerd of aangepast indien benodigd. Dit is een belangrijk aspect met betrekking de leerprogramma’s die binnen TrainingsDesk worden toegepast.
RISK Organisatie is praktisch ingesteld met korte lijnen tussen klant en RISK. Wij richten ons op de overheid en semioverheid waaronder Waterschappen, Politie, Gemeenten, Brandweer en het Koninklijke watersportbond Sneek. De unieke kernwaarden van de RISK Organisatie is het flexibel schakelen en OP MAAT de klant bedienen, zoals het verrichten van werkzaamheden binnen watergebieden of het werken op hoogte. We sturen op langdurige relaties, deze komen tot stand door businessvragen te herkennen en vraagstukken in te richten op ARBO-cases die vanuit de klant en wetgeving worden vereist.

Klant specifieke processen vereisen professionele nazorg zoals optimalisatie van logboeken, maar ook aanvullende HR-ondersteuning in de rol als vertrouwenspersoon in het geval van traumatische gebeurtenissen bij medewerkers. Dit houdt ook RISK Organisatie scherp ten aanzien van de menselijke kant, de impact hiervan en hoe een organisatie hierop kan voorsorteren door bepaalde richtlijnen en protocollen aan te passen.

Waarom heeft RISK Organisatie voor TrainingsDesk gekozen?

Samenwerking TrainingsDesk

We vonden in TrainingsDesk een bedrijf met de juiste ervaring in softwareontwikkeling die onze bedrijfsprocessen echt begrijpt en de complexiteit tussen een opleidingsinstituut en afnemers kan vertalen in bruikbare online leertoepassingen. Door COVID-19 was het noodzakelijk om E-Learning leerprogramma’s versneld bij onze klanten in te voeren doordat fysiek lesgeven lange tijd niet mogelijk was. Eerdere pogingen met complexe Learning Management systemen waren niet succesvol, te kostbaar moeilijk te implementeren en een lange doorlooptijd.
Businesskennis, technologie en contentbeheer werd integraal door de mensen van TrainingsDesk aangepakt. In korte tijd ontvouwde zich een informatiemodel in een vernieuwde vorm voorzien van een innovatie gebruikersinterface. De ‘Match’ voor samenwerking is: vertrouwen, no nonsens mentaliteit en op tijd leveren.

Hoe bevalt TrainingsDesk tot heden en wat zijn de pluspunten voor RISK Organisatie?

Ervaring met TrainingsDesk

Voor ons is de gebruiksvriendelijkheid van het systeem een belangrijke voorwaarden. Het ontwikkelen en beheren van leerprogramma’s moet efficiënt en eenvoudig te bedienen zijn. Maar nog belangrijker zijn de cursisten die de E-Learning programma’s via TrainingsDesk aangeboden krijgen. Zij vinden nu vrijwel direct hun weg via de innovatie interface van TrainingsDesk! Meerwaarde zien wij vooral ook in het integraal kunnen afhandelen van de gecontracteerde leerprogramma’s naar cursisten en het verstrekken van certificaten zodat Arbo vereisten worden geborgd. Vanuit de werkgever vinden wij het belangrijk om de verwerkte informatie op medewerkersniveau historisch op te slaan. Dit wordt gezien als een persoonlijk kennisdossier van de medewerker. Dit kennisdossier kan indien gewenst naar een andere werkgever worden vrijgegeven als de medewerker van werkgever veranderd.

Welke ontwikkelingen ziet RISK Organisatie t.a.v. de verdere ontwikkeling van TrainingsDesk op de middellange termijn.

Innovaties

Wij zien een ‘innovatiekalender’ op gang komen voor verdere ontplooiing van een interactief informatiesysteem waarbij vraag en antwoord dichter bij elkaar gaan komen. Functioneel wordt hiervoor een kennis database ingericht voor het bevragen van bepaalde medische of Arbo technische aspecten. Ook signaleren wij de behoefte voor ‘digitale paspoorten’ van medewerkers gekoppeld aan functieprofielen en certificeringstrajecten. Dit gaat een stap verder dan het eerdergenoemde kennisdossier, omdat hieraan compliance vereisten in combinatie met functieprofielen worden toegevoegd.
Daarnaast zien wij ook de vraag ontstaan voor het trainen van multidisciplinaire ingerichte teams met specifieke taken rondom veiligheid. Bijvoorbeeld onderhoud plegen aan riool installaties, waarbij chemische stoffen kunnen vrijkomen en specialiseerde gereedschappen worden toegepast of waarbij er op hoogte wordt gewerkt. Arbo veiligheid, BHV en diepgaande EHBO-trainingen komen hier tezamen.
Maar ook het ‘gesproken woord’ zoals Podcasts zijn handige onlinemethoden om het opleiden in een breder kader te kunnen ondersteunen. Dit betekent overigens ook dat RISK Organisatie haar disciplines gaat uitbreiden voor wat betreft haar content library en trainingsvormen die via E-Learning worden aangeboden.